Attraktive målgrupper

Find attraktive målgrupper med SMUK-modellen
Teori og praksis følges nogen gange ad på elegant vis. Jeg synes, at SMUK-modellen er en af disse små eksempler, hvor sammenfatning og konkret output går håndihånd.

SMUK-modellen hjælper dig til, at vurdere segmenter udfra nogle enkle kriterier, så du kan prioritere dem og udvælge de mest attraktive segmenter som målgrupper. Det er meget enkelt og giver overblik.

SMUK står for:

  • Størrelse
    Hvor stort er segmentet? Det er også vigtigt at vurdere om segmentets størrelse er voksende eller aftagende.
  • Muligheder for kontakt, bearbejdning og markedsføring:
    Er vi allerede i dialog med dette segment og hvis ikke; hvor svært er det at nå dette segment, mht. markedsføring og opnå dialog med målgruppen? Vil det f.eks. kræve markedsføring gennem TV, søgemaskiner eller findes der f.eks. fagblade der målrettet henvender sig til segmentet? Skal hjemmesiden ændres?
  • Udgifter
    Hvad koster det? Hvor store omkostninger vil der være forbundet med markedsføringen til dette segment?
  • Konkurrence
    Hvor stor er konkurrencen? Er der plads til os? Hvis konkurrencen er stor, skal der måske vælges et andet segment som målgruppe.

Er man købmand af både navn og gavn, ligger disse overvejelser i rygraden når man overvejer tingene. Netop derfor er det en meget relevant model, at støtte sig lidt til, hvis man nu ikke helt er det. Så kommer man nemlig ikke helt galt afsted.

Dette indlæg blev udgivet i Afsætning & branding, Markedsføring. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>