Flere kurser i Best Practice søgemaskineoptimering

Så fik vi afviklet 2. runde af forårets Roadshow med Best Practice-kurser i søgemaskineoptimering for dem, der gerne vil nørde lidt mere i praksis.

“Vi” var PROSA og medlemmer og undertegnede. Hvor første runde afstak rammen indenfor SEO gik 2. runde et spadestik, 2 eller 3 dybere.

SEO for kodere og andet godtfolk
Udover at have IT / kodning som fællesnævner, var deltagerskaren ret bred med en del webshops, portaler, bureaufolk/webdesignere, lidt rejsefolk m.fl. Det blev til en del eksempler og HandsOn-søgemaskineoptimering fra travlen og en masse gode spørgsmål og snak om web og Google.

Maks 10 på holdene
Deltagerantallet var sat til maks 10, så deltagerne selv kunne bidrage med eksempler fra deres websites. Det gjorde det lige en tand mere relevant idet alle formentlig fik et eller andet konkret input med sig. Det var ihvertfald målet.

  • En optimerede mod feriehus, men burde nok optimere mod sommerhus
  • En portal havde en forside, som Google ikke fik lov af læse – resten af sitet blev fint optaget. Så man lå omme på side 3-4 stykker på det mest centrale keyword
  • En webshop havde prioriteret med alenlange menuer aht. søgemaskinen – men menuen kunne ikke anvendes af brugerne (= minusbrugervenlighed & konvertering)
  • Flere var dobbelt-optaget i Googles indeks pga. åbne bagdøre hos webhotellet
  • En CMS-løsning havde kun forsiden rigtig optaget fordi øvrige sider var linket op via bagdøre. Det var ikke pænt at se fra en af Danmarks store CMS-leverandører
  • En webshop gad ikke hjælpe med at rette zonefilen/DNS-opsætning – hellere sige at kunden ikke har ret. Tsk tsk…

Jojo, SEO-verdenen er ikke så regelret, så det gør noget. Der er god grund til at anvende de let kommunikérbare regler såsom én URL til én side – så går man aldrig galt i byen.

Søgemaskineoptimering i detaljen
Men derudover fik vi snakket subdomæner, paging og teknisk/dynamisk SEO, linkbuilding, indhold, søgeord, søgeordsanalyser, søgeordshierarki, statistik, tracking, Google Analytics, landingpages, triggerwords, konvertering, konverteringsevne og selvfølgelig search-marketing/ehandels-strategi, brugeradfærd, Googles Webmastertools, måleværktøjer – ja, snart sagt alt hvad SEO-hjertet kan begære.

Hvad deltagerne sagde
Evalueringen var rigtig fin fra begge hold med kommentarer som.

  • Indholdet er spændende
  • God til at fortælle
  • Dybdegående
  • Har styr på sagerne
  • Rigtig godt og over forventning
  • Gode eksempler, der kan benyttes
  • Fin involvering af egne websites
  • Underholdende og gode anekdoter 

Enkelte i Århus oplevede det som lidt ustruktureret. Det var jo ikke engang løwn, derhen at det jo netop var formen – at gå i dybden med nogle ting og lader andet være. I kombination med at søgemaskinenoptimering ikke er så regelret en disciplin i alle hjørner, så tænker jeg at vi kom omkring alle hjørner og de fleste knaster.

Det bli’r kun værre, venner
For dem der synes at det virker uoverskueligt på en webshop – så bare vent, når der skal køres et SEO-netværk, men flere håndfulde sites i flere sprog og formanden for bestyrelsen ånder én i nakken fordi det er forretningskritisk.

Flere kurser i søgemaskineoptimering, København + Kolding
For dem der ikke nåede at deltage eller gik til eksamen eller… så rykker the SEO Roadshow videre i sensommeren, således

Eftersnak og spørgsmål
Alle deltagere har fået tilsendt de anvendte slides. Men skulle der være spørgsmål eller kommentarer iøvrigt, se kan de lægges her på bloggen. 

  • Pudsigt nok har eneste kvindelige deltager smugskudt den hårdt prøvede instruktør efter timers SEO-forelæsning i et varmt lokale her, nydende en SEOøl
Dette indlæg blev udgivet i Google, Søgemaskineoptimering (SEO). Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>