Online space management – kæmpepotentiale

I dagligvarehandelen opstod “space management” – altså det der med at sætte varerne i øjenhøjde eller andre gode steder i varehuset. Metoden kan anvendes online – men skal omskrives for at virke.

Online space management er afgørende for eshoppens salgperformance og konverteringsevne, men online købmanden kan ikke bare tage modellen fra den fysiske butik og lægge det nedover sin eshop. Han kan tage tankegangen om at han skal forholde sig online til space management, men ikke overføre det slavisk.

Enhver der professionelt arbejder i felten med webløsninger har det på rygmarven – at alt web er det evige kompromis mellem grafik, indhold og funktioner. Der findes så heldigvis det optimale kompromis, hvor webbutikken sælger bedst. Det er lige præcis dér hvor webshoppens spacemanagement funker.

Har en ehandel begrænset plads?
Men hvad er det der funker? Sætter du bare strøm til butikken, så er traditionel space management som vi ser det hos www.wupti.comwww.hapii.dk og mange mange andre webshops sikkert glimrende. Javel, det er online, men slet ikke spacemanagement i dens fulde udfoldelse. Det er stereotypt tænkning, som måske også er misforstået og som slet ikke udnytter kæmpepotentialet. Det er lidt som at blande æbler og pærer – for space management kom til for at optimere på den fysiske butiks begrænsede hyldeplads. Hvornår har en ehandel haft begrænset plads? Jeg opretter da bare 1000 sider til – oveni de 35.000 jeg har i forvejen….

EspaceManagement
Online space management – eller hvorfor ikke bare espacemanagement – er langt mere end det. I praksis har det været udfoldet i mange tilfælde uden man knyttede det til et begreb fra den fysiske butiksverden. Vi ser det i de mere intelligente webshops. Der hvor der er blevet optimeret gang efter gang og inden vi så konturerne af, hvordan en relevant sælgende webbutik skal skrues sammen, så den konverterer hele procenter fremfor decimaler. Nogen gange både 5, 10 og 15 procent.

Det har i nogen udstrækning været “learning by doing” at være firstmover på espacemanagement. Metoderne er nu modnet og det kommer til at fylde langt mere end blot at sætte strøm til traditionel space management – for potentialet er langt større end det. Overføres traditionel spacemanagement til Nettet vil det alene fokuserer på hovedet i ”The Long Tail”.

Der findes ikke hylder i en eshop, men der findes så mange andre parametre - derfor er espace management ikke space management online.

Dette indlæg blev udgivet i Ehandel / Ecommerce, Købsadfærd. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>