Brugbar Webstatistik og Google Analytics: Fint kursus og godt udbytte

Ehandel, portaler, finans, alm. websites, webbureauer – ja, uanset om man har under 25 besøg på websitet eller over 2500 besøgende (om dagen!) – så vil man vide mere om webstatistik. Og får det, synes flertallet… 

Det er hovedkonklusionen på de første evalueringer fra en række minikurser, som jeg afholder for PROSA (IT-professionelle) i Brugbar Webstatistik/Google Analytics her i marts/april 2009.

4 timer med webstatistik er kun en start
Man når langtfra alt på 4 timer – dertil er nutidens webstatistik-værktøjer repræsenteret ved Google Analytics – alt for omfattende værktøjer. Men det nytter, er de foreløbige evalueringer og kommentarer på kurserne, som jeg samler op på løbende i dette indlæg. 

Evaluering foretaget med spørgeskema
Efter afholdelse, har vi indhentet evalueringer og kommentarer med et lille spørgeskema. Til almen info veksler kurset mellem eksempler fra det virkelig liv og 4 hovedtemaer, hvor stikordene bl.a. er 

  1. Hvad er webstatistik (ikke)
    - Teknikken, hvad kan vi måle og hvad vil vi vide?
    - Forskellen mellem statistik og analyse
    - Webstatistik, når det er bedst
  2. Måle – på hvad? 
  3. Igang med Webstatistik og Google Analytics 
    - Teknisk setup
    - Fejlkilder
    - (Avanceret) Tracking
  4. Rapporter, analyser og handlinger
    - Fra til plan og handling

Stor bredde i Århus
I Århus var vi samlet ca. 20 deltagere indenfor alle typer websites; ehandel, finansverdenen, portaler, alm. websites, offentlige ect.. Detagerne repræsenterede webløsninger fra under 25 besøg på websitet om dagen og op til både 15.000 og 20.000 daglige besøg for de største webløsninger.

Lidt under halvdelen anvendte Google Analytics, nogle anvendte mere simple webstatistikker og enkelte skulle først igang. Som foredragsholder hører så bredt et felt altid til det mere udfordrende. Kommentarerne er derfor også ret brede:

  • Det var en fin introduktion til emnet. Foredragsholderen var åben for spørgsmål og svar. Jeg gik derfra med en fin fornemmelse af at jeg havde fået noget med som jeg kunne bruge.
  • Forbedringsforslag evt. send/del slides ud på forhånd, så det er lettere at med notater.
  • Tak for et super godt foredrag omkring Google Analytics.
  • Godt kursus og som sædvanlig har Henrik en god erfaring der er spændende at lytte til Gerne flere kurser omkring SEO, adwords/e-marketing, analyse 
  • Fint kursus, kom derfra med en del ny viden om Analytics, så det var jo herligt.
  • Jeg havde regnet med lidt mere avanceret kodning via. Google Analytics. Synes mere at det var til marketingsfolk end udviklere. Jeg fik da helt sikkert noget ud af det, bare ikke på udviklingsfronten. 
  • Gerne noget mere om generel SEO samt noget mere om specifik skræddersyning af Google Analytics. 
  • Tak for et godt oplæg om webstatistik.
  • Niveauet var for lavt 
  • Ville gerne at man tager udgangspunkt i de fremmødte folks data, for at få en mere hands-on tilgang til emnet. 
  • Min interesse i emnet var i høj grad personlig da jeg ikke arbejder med Web men derimod har fritids-opgaver i dette område. 
  • I må gerne fortsætte med SEO/Google … relaterede foredrag, men gerne med lidt mere kød på. 
  • Ved ikke lige hvormange besøgende vi har, er kun lige så små begyndt på google analytics.

Webstatistik i Kolding
I Kolding var vi en sluttet kreds på små 10 deltagere. En af mine kollegaer var med på bagerste række og han smilede skælmsk undervejs… Heldigvis var det udtryk for inspiration og han fortalte bagefter, at der vist var nogle ting han skulle hjem og “rode med” i Google Analytics.

Alle gode gange 3 i Aalborg
Sidste kursus var i Aalborg to. d. 2. april. Billedet var det samme fra de 2 andre kurser, nemlig at knap halvdelen kendte og anvendte Google Analytics, men andre først skulle igang med webstatistik.

Evalueringsskemaet
Ca. halvdelen af deltagere på kurserne har besvaret det lille evalueringsskema. Svarene fordeler sig således:

  Bedre end forventet Helt som forventet Delvist som forventet Ikke som forventet
Jeg fik emnet uddybet…

6

7

4

3

Foredragets indhold var…

5

8

6

1

Foredragets indhold passede med beskrivelsen…

2

13

4

1

Foredragholderen var…

6

10

3

1

 

Dette indlæg blev udgivet i Webstatistik. Bogmærk permalinket.

7 kommentarer til Brugbar Webstatistik og Google Analytics: Fint kursus og godt udbytte

  1. Martin Andersen skriver:

    Hej Henrik

    Tusind tak for et godt foredrag.

    Hvis du har brug for noget hjælp med noget Flash, så kan jeg fanges på.
    Mail: martin(dot)hviid(dot)andersengmail(dot).com
    MSN: hviidlite(dot).dk

    Og i andre er selvfølgelig også velkommende til at kontakte mig mhb. på vidensdeling.

    /Martin

  2. Martin Andersen skriver:

    Hov der var da lige noget tag replacement der :)
    Mail:martin(dot)hviid(dot)andersen(at)gmail(dot)com
    MSN: hviid(at)lite(dot).dk

  3. Vadskær skriver:

    Tak for en god aften med webanalyse i går. Rart endelig at være sammen med nogle, der ikke gaber, når man siger bounce rate, segmentering, filtrering, analytics m.m.

    Vi aftalte i går lige at smide vores mail herinde. Man kan finde min via mit link.

  4. Henrik Hansen skriver:

    Selvtak herfra :-)

    Er der grundlag for at holde kontakten, så vil jeg både gerne følge trop og stærkt anbefale det. I langt tid har det været noget af en udpost altid at “forlange”, at der blev målt på webresultaterne.

    Det er heldigvis under forandring – for det er jo vejen frem ;-)

    På disse kurser har vi kun lige nået at kratte i overfladen. Der er masser at hente for dem der vil – uanset størrelse af løsningen!

  5. Martin Andersen skriver:

    Det synes jeg bestemt vi skal, jeg er selv igang med at udvikle på en drinks portal, som jeg håber på at have i en release 1 i nærmeste fremtid, hvor jeg er meget interesseret i, at trække så meget trafik som muligt, og analyserer på deres adfær på siden.

  6. Thue Andersen skriver:

    Tak for et godt foredrag. Var interessant at høre lidt om denne verden, og få udvidet sin horisont lidt.
    En ting jeg er kommet til at tænke på efter mødet er omkring disse værktøjer som baserer sig på inline scripts.
    Der er en ulempe som jeg ikke synes kom med. Man får måske ikke det reelle antal hits, som man burde. Mange nørder inkl. mig selv bruger firefox og en extension kaldet ”noscript”
    Kort forklaret så deaktiveres alt script eksekvering på alle sider. Det giver generelt en bedre sikkerhed når man surfer rundt på alverdens sider man ikke kender på forhånd.
    Sider man stoler på og/eller påkræver javascript aktiveret, tilføjer man til en whitelist med et enkelt museklik. Alle scripts som ligger på det aktuelle domæne tillades nu.
    Men alle andre eksterne scripts tillades stadig ikke. Denne funktion er jeg selv meget glad for. Man slipper for alverdens banner/flash/popup reklamer osv osv.

  7. Henrik Hansen skriver:

    Thue, du har ret :-)

    - og som vi gennemgik, så er webstatistik af den givne type (f.eks. Google Analytics) aldrig hele virkeligheden. Og det er logfilen og logfilsanalyse heller ikke. Selv http://www.fdim.dk er nød til at sammenkøre data fra flere typer statistik, så selv de har ikke et komplet billede. Og er det f.eks. som vi så i deres data “commen sence”, at brugere af dr.dk anvender mere end 2 PCere (flere cookies). Eller er der tale om mange DR-seere der sletter sine onlinespor?

    Vi ved sjældent med sikkerhed hvem brugeren af en given PC er og heller ikke om denne bruger anvender flere PC’ere.

    Men det er stadig de bedste værktøjer vi har pt. og alt i alt langt bedre end for blot få år tilbage.

    Henrik

    Og tak for den positive kommentar

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>