Forelæsning, AAU: Brugerdrevent onlinesalg & -marketing

Humanistisk Informatik på AAU har spurgt om jeg vil holde en gæsteforlæsning relateret til mit arbejde, dvs. i krydsfeltet mellem onlinemedier, salg og brugere/kunder. Det vil jeg selvfølglig gerne og det er endt med at blive til en forelæsning onsdag d. 21. nov. i AAUs lokaler i Nordkraft med titlen

Brugerdrevent onlinesalg & -marketing – Nettets motorveje

Køb & salg er ingen nyhed
Vi er i midten af en revolution indenfor markedsføring og salg. Ikke fordi det som sådan er nyt det der sker “derude” – køb og salg har fundet sted i tusindvis af år. Ja, de første penge blev opfundet før Kristi fødsel.

Lidt nyt er det jo så således som det foregår med de nye onlineteknologier. Produkterne er ikke nye  som sådan, selvom en del nu kan købes direkte online (billeder og lyd).

Brugerrevolutionen med musen
Men det nyeste – og den egentlige revolution – er det overblik forbrugerne har fået samt at de ny reelt har langt større magt. De sidder med musen og bestemmer.

Mange forsøger stadigvæk at forstå forbrugernes adfærd udfra sidste århundredes forbrugsmønster og adfærd. Her går det seriøst galt fordi det første århundrede med marketing i overvejende grad blev styret af Afsenderen (på godt og mest ondt).

Idag ved vi at lytter vi til forbrugeren – ja, endda samarbejder og går i dialog med forbrugeren – så fungere såvel kommunikation som markedsføring bedre. Og vi sælger mere – selvom produktet faktisk er det samme og prisen nogen er højere.

Branding af bagdøren
Det er ovenikøbet sådan, at lytter vi godt efter – så kan virksomheden flytte sig fra at befinde sig i mørket ude i skoven – til at komme på forbrugerens motorvej – ja, blive en del af brugerens mindset. Måske endda blive husket. Hov, – det var da vist branding ind af bagdøren… Jamen er der slet intet dårligt ved brugerdrevent onlinesalg & brugerdreven marketing?

Risiko for succes
Effekten kan være så markant at jeg er begyndt at spørge virksomhederne mht. hvad de vil gøre i tilfælde af succes. Sagen er nemlig den at rammer man forbrugeren på motorvejen med et relevant produkt og prisen er fair – så begynder forbrugerne altså at købe. Og jo mere man lytter jo mere køber forbrugeren.

Ganske som det er foregået i tusindvis af år.

Eksempler og metoder
Til forelæsningen på AAU viser jeg en rækker eksempler og kommer omkring metoder til hvordan vi gør. Som nævnt vurderer mange virksomheder adfærd udfra det seneste århundredes erfaringer, fremfor at se hvad forbrugerne faktisk fortæller virksomheden her-og-nu.

9 ud af 10 virksomheder har rigeligt med data om deres brugere og kunder, men de anvender det ikke i deres arbejde. I hjemmesidernes barndom for ca. 10 år siden var det svært at få brugbare brugerdata.

Idag kan alle virksomheder få en gratis webstatistik hos Google Analytics eller andre steder. Ser vi på hvad brugerne faktisk fortæller os i Google Analytics, så har mange virksomheder arbejde til det næste år… Nogle virksomheder har arbejde til flere år – for de skal igang med at omskrive deres online-strategi. Og måske endda deres forretningsplaner.

Vi kommer derudover til at snakke om relevans, selvsegmentering og Den Selvsegmenterende Forbruger, forbrugerens værdikæde, Den Døde Surfer kontra Den Levende Køber, kvalificering og diskvalificering af hjemmesider, købsflow, købstragt (ikke salgstragt) ect.

Udover min forelæsning om Brugerdrevent onlinesalg & -marketing, så har programmet for onsdagsforelæsningerne i efteråret 2012 været spændende med folk som

  • Claus Holmen, Open Experience: Nærvær og relevans – mobile mediers indtog i dagligdagen
  • Klaus Kaasgaard, adjungeret professor: Network Effect Platforms
  • Jakob Stegelman, DR, Computerspil i et historisk perspektiv
  • Michael Valeur, oplevelsesdesigner og interaktiv forfatter: Kreativitet og interaktiv narratologi
  • Peter Bastian, musiker, forfatter, tænker: Hvem hulen er det senmoderne menneske?

Velkommen til forelæsning på AAU, onsdag d. 21. nov. i Nordkraft, lokale 10.14, kl. 12.30-14.15.

Henrik Hansen, Ebizze og Onlinekonsulent

Dette indlæg blev udgivet i Købsadfærd og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>