Konkurrencehieraki

Det er altid godt lige at mindes, hvilke niveau man konkurrer på. Dette udtrykkes i et konkurrencehieraki:

  • Mærke/brandniveau
  • Branche-niveau
  • Beslægtede behov
  • Tilsvarende omkostning

For biler kunne det se sådan ud

  • Bilmærker: Toyota, Suzuki, Mazda, Mitsubishi
  • Branchen er “biler” 
  • Behov er transport
  • En tilsvarende omkostning kunne være en tilbygning/ombygning, udestue

Og for bærbare PC’ere kunne det se sådan ud

  • Mærker: Dell, HP, Lenovo
  • Branchen er “hardware/computere” 
  • Behovet er IT/EDB - (Internetadgang/tekstbehandling ect.) 
  • En tilsvarende omkostning kunne måske være en avanceret cykel eller en uge i sommerhus 

 

Dette indlæg blev udgivet i Afsætning & branding, Markedsføring. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>