Strategiske dumheder

Sad og læste lidt i Lars Kolinds glimrende bog, Kolind Kuren i et afsnit (der er sikkert flere) om, hvordan manglende innovation og evne til at læse udviklingen i værste fald har kostet store organisationer deres liv.

Sådan går det ikke altid, så her er et par eksempler fra IT-boldgaen på at det kun gik delvist galt:

  • IBM afgav rettighederne til et styresystem, der endte med at blive til Microsoft
  • Microsoft, der først totalt understatede Internettet og gjorde igen-igen ved at overse behovet for at skabe orden i kaos. Det skabte Yahoo og senere Google
  • Google ser ud til at gøre det strategisk bedre, bl.a. med købet af YouTube
  • YouTube kan dog også tappe Google for saft og kraft pga. potentielle store sagsanlæg
Dette indlæg blev udgivet i Innovation. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mail-adresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Disse HTML koder og attributter er tilladte: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>